vrijdag 17 april 2009

OPDRACHT 4 

 

BIT-verslag hoofdstuk 1 Meaningful Learning

 

Begrijpen

 

  • De strekking van wat ik lees is me voor het grootste gedeelte duidelijk. Alleen  de aannames die gemaakt worden op blz.7 “Learning With Technology” begrijp ik niet.
  • Mijn engels is niet van zo’n niveau dat ik kan bepalen of de argumentatie  juist is. In de meeste gevallen vind ik de argumentatie wel helder.
  • Vragen die nu bij mij opkomen zijn de volgende
    1. Kan iemand mij de aannames van blz. 7 uitleggen?
    2. Hoe worden de punten die bij de conclusie worden genoemd op dit moment in het onderwijs aangepakt (zonder technologie dus)?

 

Integreren

 

  • Ik ben dansdocente dus mijn eigen ervaringen berusten vooral op leren door te doen. Soms maak ik video-opnames om mijn cursisten op een andere manier te laten reflecteren. Ook laat ik ze vaak samenwerken.
  • Voorbeelden of tegenvoorbeelden van wat ik heb gelezen? Ik ervaar mijn tijd achter de computer tot nu toe als eenzaam. Ik geef veruit de voorkeur aan elkaar in levende lijve ontmoeten. Maar ik heb ook het idee dat ik niet optimaal gebruik maak van technologie. Ik verdrink bijna in de vele opties die geboden worden en dan haak ik af.
  • Verbanden met andere onderwerpen of theorieën? Daar weet ik op dit moment geen antwoord op.
  • De punten die bij de conclusie genoemd worden spreken me zeer aan. Ik vind het belangrijk dat een kind zich op meerdere vlakken kan ontwikkelen en dus ook op meerdere vlakken aangesproken wordt op school. Op mijn stageschool noemen ze dat : met hoofd, hart en handen. Ik zou daar het element samenwerken aan toe willen voegen.

 

Toepassen

 

  • Ik ben net begonnen met stagelopen en ga a.s. maandag mijn eerste instructieles geven. Ze werken er met een SMART-bord dus ik heb mijn eerste ppt gemaakt. Dat was al zoveel werk dat ik aan andere belangrijke zaken (het leren samenwerken) nog niet toegekomen ben.
  • Concrete voornemens heb ik op dit moment nog niet. Ik wil eerst nog meer voorbeelden zien en meer over het onderwerp leren.

 

2 opmerkingen:

  1. ik wil even inhaken op jouw vraag hoe de punten die bij de conclusie worden genoemd op dit moment worden aangepakt. Bij kennis opbouwen en niet reproducderen kun je denken aan de huidige manier van werken met leerpleinen waar de leerlingen zelf ook om kennis moeten vragen en niet alles meer aangereikt krijgen. En kijk maar naar wat je nu zelf doet. Je hebt geen instructie gehad over hoe je een blog aan moet maken, alleen het instrument wordt je aangereikt.
    Ook discussies zoals nu via de weblog worden gemeengoed op scholen, iedere school heeft tegenwoordig wel iets aan technologie dus we gebruiken het al. Samenwerken wordt op de meeste scholen veel ingezet, denk maar aan alle projectweken die overal wel draaien, het gezamenlijk houden van een presentatie, het werken aan opdrachten in groepsverband. Ook wordt tegenwoordig steeds meer met competenties gewerkt waar leerlingen dus al snel leren te reflecteren op zichzelf, en voor de laatste paar punetn is geen technologie nodig....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dan ga ik in op de aannames. Let wel, dit zijn mijn eigen indrukken (dus niet altijd ook mijn mening). Misschien helpt het je om de tekst anders te zien en een eigen beeld te schetsen.

    * Technologie is aantrekkelijk voor een student. Het kan op verschillende manieren aanzetten tot leren. Bijvoorbeeld msn dat een bepaalde mate van communicatie bevorderd; zoekmachines die voor jou al selecteren wat je zoekt; games die schreeuwen om gespeeld te worden en het gemak achteraf te kunnen verbeteren in je eigen werk als je het digitaal maakt.
    * Je kunt het in elke omgeving tegenkomen en is breed inzetbaar. Bijvoorbeeld een prijzenscanner in de winkel, je medisch dossier en wat dacht je van een mobiele telefoon?
    * Het is vrijblijvend. Op een tv kun je kiezen om te zappen naar wat je leuk vindt of zelfs uitzetten. Dat geldt zeker ook voor andere technologie. (Moet je er wel verstandig mee leren omgaan.)
    * Met technologie is er keuzemogelijkheid een eigen richting te kiezen ipv de docent te volgen. Neem nou het feit dat jij op blogspot zit en ik op wordpress (niet dat Michel dat heeft aanbevolen, maar in de vorige cursus werd het massaal gebruikt en dat nam ik mee in de keuze).
    * Het zijn middelen die de leerling verstandig hun kennis laten opbouwen en daar moet je als leerling wel wat voor kunnen. Die powerpoint van je is nog maar het begin!
    * Technologie moet met de docent kunnen samengaan, met als doel uit beiden het beste te halen voor de meest optimale resultaten. Als het goed is gaan we dat komende weken ervaren.

    Heel verstandig als je allemaal eerst wilt bekijken. Ik heb het idee dat die instelling ook precies is wat het Jonassen hier predikt.

    BeantwoordenVerwijderen