donderdag 16 april 2009

Samenvatting  Meaningful Learning With Technology

 

 Hoofdstuk 1 : Wat is zinvol leren?

 

Alleen leren voor toetsen is niet zinvol genoeg omdat daarmee maar een gedeelte van de eigenschappen die een kind kan ontwikkelen gestimuleerd worden.

Beter is om de leerlingen opgaven te geven die het herkennen en samen oplossen van problemen, het begrijpen van nieuwe fenomenen en het zelf leren leren stimuleren.

 

Dit kun je doen door aandacht te geven aan de volgende thema’s :

 

  • Actief  : leren door het gewoon te doen en dan observeert
  • Constructief : leren doordat je reflecteert
  • Doelgericht : leren doordat je een voorgenomen plan wilt realiseren
  • Authentiek : leren doordat zaken niet uit hun context gehaald worden maar complex laten zoals ze zich in de werkelijke wereld ook voordoen
  • Samenwerken : leren van en met elkaar doordat er samengewerkt wordt

 

Hoe kan technologie leren vergemakkelijken, ondersteunen?

 

·   Leren van technologie : het laten zien van beeld en laten horen van geluid  om lessen van docenten te ondersteunen

·   Leren mét technologie : de volgende aannames worden gemaakt : (helaas snap ik er niet één van, hoe moet ik hier engage vertalen?)

 

Hoe kan technologie leren stimuleren?

 

  • Als gereedschap om kennis over te dragen
  • ?
  • simulatie van de echte wereld met de complexe problemen
  • sociaal medium om leren door converseren mogelijk te maken
  • als intellectuele partner, reflexiemogelijkheid

 

Hoe kan technologie denken stimuleren?

 

Studenten leren niet van leraren en technologie maar door te denken en te redeneren. Verschillende manieren van denken die met technologie gestimuleerd worden zijn :

 

  • Causaal
  • Analoog
  • Expressie
  • Experimenterend
  • Probleem oplossend

 

Conclusie : Technologie kan studenten niet leren maar wel stimuleren in

 

  • kennisopbouw i.pv. kennisreproductie
  • converseren i.p.v. alleen luisteren
  • zelf onder woorden brengen i.p.v. herhalen wat de ander zegt
  • samenwerken i.p.v. concureren
  • reflecteren i.p.v. voorschiften uitvoeren

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten